skok na hlavní menu | menu sekce Pobočky a kontakty


Hlavní stránka    Pobočky a kontakty    Rozhovory    O změnách v roce 2012 s ředitelem Tomášem Řehákem

O změnách v roce 2012 s ředitelem Tomášem Řehákem

foto

O změnách v roce 2012 s ředitelem Tomášem Řehákem

Služby Městské knihovny v Praze v roce 2012. Byly březnové změny ve službách knihovny těmi posledními? Co knihovnu čeká v příštím roce, v příštích pěti letech? A je nějaká představa, jaká bude knihovna třeba za 50 let? Zeptejte se ředitele Městské knihovny v Praze Tomáše Řeháka on-line! Pondělí 12. března od 10:00 do 12:00 hodin na www.mlp.cz. Otázky bude možné pokládat od pátku 9. března 2012. Od čtenářů jsme obdrželi mnoho otázek, které ve vyměřeném čase nebylo možné zodpovědět. Tomáš Řehák na všechny odpoví v úterý 13. března po 17. hodině. Děkujeme za pochopení.


Otázky a odpovědi

OTÁZKA:
Dobrý den, je možné si vypůjčit některé odborné časopisy, které jsou v hojně omezeném počtu (mnohdy jen jeden výtisk) , navíc jsou jen pro prezenční výpujčku domů, tedy absenční vypůjčení? Např. za složení nějaké zálohy? Docela mě namíchlo, že řada titulů, která téměř nejsou k dostání v trafikách se ani v knihovně nedají půjčit pro absenční výpujčku.

Petr Wojnar – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Rozhodování které časopisy budeme půjčovat domů a které jen v knihovně se odvíjí mimo jiné od toho, že uchováváme fond tzv. povinných výtisků jako regionální konzervační fond. Pokud se jedná o odborný časopis, který – jak říkáte – lze stěží sehnat v trafice a knihovna jej má v jediném exempláři, nebudeme jej pravděpodobně domů půjčovat.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  18:10

OTÁZKA:
Dobry den, prosim, kam budou prevezeny knihy z pobocky Luziny, kdyz bude ted od cervna zavrena ? Vse se da na Stodulky ? Kam byly prevezeny knihy ze zrusene pobocky Pankrac ? Bude zrusena pobocka Letna ? Budou v budoucnu videt na webu pocty svazku na pobockach ? Na transformaci blokaci na pomalejsi rezervaci se uz asi ptat nebudu, viz vyse. Dekuji.

luziny – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. Knihy z Lužin budou převážně využity v síti. Na Stodůlky se vše nevejde, budeme ale služby Stodůlek posilovat, co to půjde. Otázka pobočky Letná je stále v jednání s městskou částí Praha 7. Počty svazků – viz výše. Rezervace Dnes není o nic pomalejší než byla blokace.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  18:07

OTÁZKA:
Dobrý den, bude možné si půjčovat e-knihy (jiné, než jsou ty automaticky nahrané při vypůjčení čtečky) domů? Případně půjčit si e-knihu tak, že mi ji v knihovně nahrajou do mé vlastní čtečky (to vidím spíš jako věc budoucnosti) a tam by po nějakou omezenou dobu fungovala.

MALYALENAS

ODPOVĚĎ:

Jak to bude s e-knihami v knihovnách, je především otázka autorského zákona. Zrovna včera jsme na Ministerstvu kultury tuto problematiku projednávali se zástupci nakladatelů a autorů a dojít k nějakému všestraně přijatelnému řešení není vůbec snadné. Proto se snažíme rozšiřovat fond naší e-knihovny o atraktivní tituly, které ale můžeme uvolnit pro kohokoliv bez omezení digitálních klíčů (DRM) a složité instalace. Podívejte se na naši nabídku na www.e-knihovna.cz.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  18:04

OTÁZKA:
Dobrý den, ráda bych se zeptala, proč není viditelné umístění knih v knihovnách? Níže jste uvedl, že informace byla často zavádějící. Dříve jsem si ale takto vybrala pět knih do školy, které byly na některé z poboček a jela si je vyzvednout. Když si mezitím jednu někdo vypůjčil, brala jsem to jako normální věc a jela si pro ni třeba příště. Nicméně vždy jsem zajela do pobočky, kde jsem věděla, že ty knihy najdu a nemusím za to platit! Jak chcete studentům vysvětlit, že každý měsíc zaplatí sto korun za něco, co do teď bylo standardem – najít kde je kniha dostupná a zajet si pro ni. Takto máme obíhat deset poboček, abychom zjistili, že hledaná kniha je na té jedenácté? Děkuji za odpověď. Barbora Vacková

Barbora Vacková – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Viz výše. Snad jen – těch deset korun neplatíte za to, že si do knihovny zajedete a knihu půjčíte. Platíte je za to, že někdo přijme Váš požadavek, jde vyhledat knihu ve fondu, odloží ji stranou (a tím zablokuje pro ostatní čtenáře) a zadá do systému, že Váš požadavek byl zpracován a můžete si pro knihu přijet. A věřte, že to představuje více než deset korun nákladů…

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  18:01

OTÁZKA:
Nezdá se Vám, že dopravovat knihy po Praze z pobočku na pobočku je pro knihovnu výrazně dražší – a za desetikorunu za knihu pro knihovnu nerentabilní – než byly zrušené blokace, kdy si čtenář pro knihu přijel na vlastní náklady? Petr Motýl

Petr Motýl – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Nezdá. Není. Vysvětlil jsem snad výše.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:58

OTÁZKA:
Vaše nové webové stránky neumožňují jednoduchý výpis vypůjčených knih čtenářem, dále postrádám u funkcionality "Právě půjčeno" sloupec, kde by bylo zvýrazněno R – tj. rezervace. Současný způsob informace pro čtenáře je velmi těžkopádný. Je úprava softwaru natolik nákladná, že není možné tento údaj doplnit? Děkuji za odpověď. Děkuji za zavedení otevírací doby v pondělí.

MJARDIN

ODPOVĚĎ:

Řada požadavků je protichůdných. Někteří čtenáři postrádají "R", protože na něj byli zvyklí. Jiní výrazně preferují dynamickou nápovědu, kterou znají z jiných webů. Není lehké vyhovět všem…

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:57

OTÁZKA:
Ptal jsem se na věc, na kterou se už ptal čtenář LIZINA, ale její dotaz jste v podstatě nezodopověděl. Na tentýž svůj dotaz nedostal odpověď, když jsem ho zaslal prostřednictvím dotazu "Ptejte se knihovny", nemyslím tím matoucí odpověď, nedostal jsem vůbec žádnou odpověď. Petr Motýl

Petr Motýl – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Snažím se odpovědět na každý dotaz. Otázky položené prostřednictvím "Ptejte se knihovny" se snažíme vyřídit co nejrychleji, ale je jich opravdu hodně. A zásadně se snažíme odpovídat tak, aby to nebylo matoucí.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:55

OTÁZKA:
Dobrý den, posílala jsem poměrně rozsáhlý dotaz v sobotu. Čekala jsem, že když zasílání bylo umožněno od pátku, budete i na tyto dotazy odpovídat. Děkuji, Borovská

daborka – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Odpovídám :-)

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:53

OTÁZKA:
Proč nový systém elektronického vyhledávání umožňuje vyhledat přítomnost konkrétního titulu pouze v provozní době knihovny a po provozní době knihovny nabízí pouze placenou službu rezervace? Doposud bylo možné večer, v době po uzavření knihovny si najít přítomnost jednotlivých titulů na pobočkách, což nyní vůbec možné není. A proč v novém systému zmizela bezplatná služba blokace?

Petr Motýl – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Viz odpovědi výše.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:52

OTÁZKA:
Vážený pane, bude Knihovna alespoň zvažovat opětovné zavedení blokací a upravení webu knihovny dle přání a potřeb čtenářů? Děkuji. Zavadilová

LIDKAAJENDA

ODPOVĚĎ:

Vážená paní – viz odpovědi výše: blokace jsme nezrušili, jen zpoplatnili. A web podle přání a potřeb čtenářů upravujeme a upravovat budeme.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:52

OTÁZKA:
Prosím, jaký je rozdíl v nákladech knihovny na objednávku , učiněnou přímo v pobočce knihovny a na objednávku učiněnou z domova ( tj. blokace, nyní rezervace)?

Hlaváček – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Viz odpovědi výše. Obecně vycházejí rezervace (na nepřítomnou knihu) spíše levněji než blokace. Co se týče nákladů na dovoz, zatím nepředstavují velký dodatečný náklad, knížky mezi pobočkami stejně musíme převážet. Co bude dál, se uvidí.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:51

OTÁZKA:
Vážený pane Řeháku, jaká bude knihovna za 50 let mě moc nezajímá, pravděpodobně již v tu dobu nebudu mezi živými. Ráda bych ale vyjádřila nespokojenost se současným vývojem knihovny. Na mysli mám zejména její proměnu v útulek pro bezdomovce či různé pouliční povaleče, kteří (jistě rádi) vyměnili své obvyklé místo působiště za (např.) e-zonu Městské knihovny. Všudypřítomný zápach a špína nejsou bohužel jedinými doprovodnými jevy, tito noví "čtenáři" jsou často agresivní k sobě navzájem, k ostatním návštěvníkům i pracovníkům knihovny. Situace se rok od roku zhoršuje a pobyt v Městské knihovně se pro běžného čtenáře stává utrpením. Pravidelně navštěvuji několik dalších knihovních institucí a s podobnými zážitky se naštěstí jinde nesetkávám. Přistoupí vedení knihovny k řešení tohoto problému? Děkuji za odpověď. čtenářka Barbora

Barbora – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Vážená paní Barboro, i když já jsem si celkem jist, že za 50 let nebudu mezi živými, přesto mě zajímá (a musí zajímat), jak by mohla v té době knihovna vypadat a kam by tedy měla dnes směřovat. Dávám Vám samozřejmě za pravdu, že Vás to zajímat nemusí, to je moje povinost.

Knihovny na celém světě se stávají místem, kam se v zimních měsících chodí ohřát ti, kteří žádný domov nemají. Část z nich nepůsobí samozřejmě žádné problémy a mezi ostatními čtenáři je nepoznáte. Část návštěvníků problémy působí – a nejsou to vždycky ti v tíživé sociální situaci. Knihovna je ze zákona veřejným prostorem a může přístup omezit jen v jasně definovaných případech. Pokud někdo obtěžuje své okolí ať už nevhodným chováním nebo nedostatkem osobní hygieny, může a má být z knihovny vykázán. Pokud se s takovou situací osobně setkáte, upozorněte na ni zaměstnance knihovny, oni zasáhnou ve Vašem zájmu. Proti tvrzení o všudypřítomném zápachu a špíně bych se důrazně ohradil. Knihovny pečlivě a pravidelně uklízíme a čistota našich prostor je předmětem interních kontrol i zpětné vazby od uživatelů. Opět Vás požádám, abyste neprodleně upozornila na jakékoliv nedostatky, které byste snad zpozorovala. Budeme je neprodleně řešit.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:47

OTÁZKA:
Vážený pane řediteli, mám na Vás několik dotazů. Co Vás to napadlo zavést takové změny ve službách? Městká knihovna se otevírá lidem? Myslíte, že jsou lidé a zaměstnanci spokojeni? Není to pouze služba pro některé skupiny obyvatel? Co čtenáři, kteří si učiní rezervaci přes internet, zaplatí za rezervaci a následně při návštěvě knihovny zjistí, že uvedená publikace není k dispozici? Nebylo by vhodné zpoplatnit přístup na internet na počítačích Městské knihovny symbolickou částkou 10Kč a max. 1–2 hod. denně a povinností mít čtenářský průkaz? Myslíte, že je vhodné, aby seděl zaměstnanec u počítačů vydával kartičky k počítačům, když je tam přítomna také ostraha, která by je mohla vydávat? Co pro Vá znamená pozvat zaměstnance "na čaj"? Děkuji Vám za odpovědi S pozdravem, David

David – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Vážený pane, některým dotazům asi zcela nerozumím, ale pokusím se na ně odpovědět.

Změny ve službách vycházejí z dlouho připravovaných konceptů, byly dlouhodobě diskutovány v odborných týmech a od 1.3. uvedeny do života. Jsou motivovány snahou zlepšit služby a zároveň ušetřit. Obojí se podařilo. Negativní reakce (a to samozřejmě není žádné překvapení) jsou směřovány na zpoplatnění blokací, zavření tří poboček a omezení provozní doby několika malých poboček. Pozitivní (a to velmi pozitivní) reakce zaznívají na novou službu rezervace s dovozem, která zpřístupňuje celý fond MKP i do nejmenších poboček; na rozšíření provozní doby ve větších knihovnách (například ústřední knihovna má otevřeno o 5 hodin déle každý týden); na otevření většiny knihoven v pondělí odpoledne (to byl dlouhodobě nejčastější požadavek čtenářů). Sečteno a podtrženo – čtenáři na změnách vydělali; daňoví poplatníci ušetřili.

Zaměstnanci dlouhodobě snad spokojeni jsou. Ale nedělám si iluze, že by všichni s nadšením přijali to, že mají dělat v menším počtu lidí více práce za stejné peníze.

Nerozumím, co by mělo být tou službou pouze pro některé skupiny obyvatel. Aktivně služby MKP využívá skoro 200 000 lidí přímo, zhruba dalších 100 000 nepřímo. To je slušně velká cílová skupina.

Čtenář, který si udělá rezervaci přes internet, dostane vyrozumění, když je kniha pro něj připravena. Za takovou službu platí. Pokud rezervaci nedokážeme uspokojit, neplatí samozřejmě nic.

Poskytovat přístup na internet zdarma je služba, která umožní využívat služby informační společnosti i těm, kteří by je jinak mohli využívat jen velmi obtížně. Pro řadu lidí v tíživé sociální situaci (bez práce, bez zázemí,…) je internet ve veřejné knihovně jedinou možností jak se někam posunout – najít si zaměstnání, zjistit možnosti sociální podpory apod. I proto ostatně knihovnám zákon nařizuje poskytovat internet zdarma.

"Kartičky k počítačům" asi nemůže rozdávat ostraha – jejím úkolem je zcela něco jiného.

Pozvat zaměstnance na čaj pro mě znamená pozvat zaměstnance na čaj. S každým zaměstnancem bych si chtěl vypít šálek čaje alespoň jednou za dobu, kterou společně pracujeme v knihovně. U většiny už se mi to podařilo, u všech ještě ne.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:39

OTÁZKA:
Vážený pane řediteli, chtěla bych Vám položit několik otázek ohledně změn v Městské knihovně od 1. 3. 2012: 1) Co ve skutečnosti vedlo Městskou knihovnu ke zrušení bezplatných blokací? Proč jste se rozhodli zrušit službu, kterou pravidelně využívalo cca 14 tisíc čtenářů (dle výpočtu z údajů o čtenářích z roku 2010 na webu MKP)? Je důvodem “nepochopení” služby většinou čtenářů, malé využívání služby nebo velké zneužívání služby? Jako důvod zrušení blokací bylo nejprve na webové stránce knihovny uvedeno, že systém blokací a rezervací je „pro většinu čtenářů nečitelný”, později na jiných stránkách Vaše tisková mluvčí napsala, že službu reálně využívalo 8 % aktivních čtenářů a že 1/3 blokovaných knih zůstávala nevyzvednutá, Vedoucí IT oddělení MKP na týchž stránkách napsal, že prý mnoho lidí službu zneužívalo – opakovaně blokovali knihy několik dní za sebou. Nebylo by řešením nechat stávající 3 blokace denně zdarma a zavést pokutu za nevyzvednutou blokaci (např. 20 Kč)? 2) Proč je cena rezervací stejná pro knihy k vyzvednutí v jejich “domovské” pobočce a pro knihy objednané na jinou pobočku? Nejsou v tomto případě náklady na splnění rezervace rozdílné? V diskusi na stánkách MKP “Webredaktor” uvádí: “Poplatek10 Kč za splnění rezervace je úhrada vynaložených nákladů a to bez ohledu na to, zda rezervace byla splněna svazkem z regálu, odchycením při vracení nebo převozem z knihovny na knihovnu.” Také píše: “Knihovní zákon všem knihovnám bez výjimky ukládá, jaké služby musí provozovat zdarma, a za které si mohou účtovat úhradu do výše vynaložených nákladů.” Tomu nerozumím – z jakých zdrojů je financováno převážení knih mezi pobočkami – dělají to bezplatně nějací dobrovolníci? Nebo je převážení knih rozpočítáno do jednotné ceny všech rezervací, tedy i těch, které jsou vyzvednuty na “domovské” pobočce dané knihy? 3) Kdy bude znovu plně zprovozněn katalog na webových stránkách knihovny? Od března přestalo fungovat zobrazování informací o dostupnosti svazků na jednotlivých pobočkách (celkový počet a počet aktuálně k vypůjčení na pobočce). V případě, že se nejedná o závadu, ale o záměrné zrušení jedné z hlavních funkcí katalogu, by mne zajímalo kolik peněz tím Městská knihovna ušetří. Doufám, že se opravdu jedná pouze o technickou závadu a nikoli o nástroj, jak donutit všechny čtenáře využívat placených rezervací, protože se nyní již nemohou z katalogu dozvědět, na které pobočce se jejich vytoužená kniha nachází. 4) K čemu smí knihovna využít peníze získané z poplatků za rezervace? Lze je použít na platy nebo na nákup knih nebo na uhrazení převozů knih nebo na něco jiného? Děkuji za odpovědi.

Zuzana Kubínová – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Vážená čtenářko! Na některé z Vašich dotazů jsem už částečně odpovídal výše, pokusím se ale reagovat.

ad 1) Skutečné důvody vypočítáváte ve své otázce. Služba byla využívána jen malým počtem čtenářů, hlavním důvodem pro malé využití byla nesrozumitenost služby a nepochopení rozdílu mezi rezervací a blokací. Se zavedením nové služby (dovoz na jinou pobočku) už bychom omezili cílovou skupinu tak výrazně, že by to neodpovídalo naší snaze být univerzální knihovnou pro všechny. Situace, kdy bezplatnou nadstandardní službu, kterou pravidelně využívá méně než 5 % čtenářů a sporadicky asi 3 % dotujeme na úkor široce zaměřených služeb, jsme nepovažovali za udržitelnou. Snažili jsme se vytvořit jednoduchý, srozumitelný koncept služby "cokoliv kdekoliv". Věřím, že se nám to podařilo.

ad 2) Odpověď souvisí s předchozím – jednotná služba má jednotnou cenu. Skutečně jsme zvažovali různé ceny pro různé situace, tuto variantu jsme ale zcela zamítli. Opět bychom vytvořili těžko srozumitelný koncept. Dovoz totiž zdaleka není nejdražší – mnohem větší rozdíl než mezi blokací a dovozem, tvoří rozdíl mezi situací, kdy je žádaná kniha "odchycena" při vracení jiným čtenářem a situací, kdy kniha musí být vyhledávána ve fondu. Fakticky je blokace často nákladnější, než rezervace s dovozem. Možná to zní překvapivě, ale věřte tomu. Pokud bychom takové rozdíly chtěli zohlednit v ceně pro čtenáře, nevyznal by se v tom nikdo.

ad 3) Viz odpovědi výše. Katalog je zprovozněn, jeho podoba se ladí, další verzi očekávejte v řádu několika týdnů.

as 4) K čemukoliv.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:21

OTÁZKA:
Dobrý den, pane řediteli. Posun ve službách Městské knihovny v Praze jsem během uplynulých let vnímala vždy pozitivně, tentokrát mám poprvé pocit, že jde o změnu k horšímu. Novinky, které přinesl začátek měsíce znamenají kromě nových služeb i omezení či zánik jiných, které budu velmi postrádat, podobně jako další čtenáři v mém okolí, se kterými jsem na toto téma diskutovala. Zeptám se naprosto cíleně: Jaký je např. skutečný důvod pro omezení služby "Ověřte si dostupnost" pouze na provozní hodiny městské knihovny? Samozřejmě se mi vkrádá myšlenka "aby čtenáři rezervovali, protože každá desetikoruna je pro knihovnu dobrá", ale nechci být paranoidní. Přesto bych si dostupnost určitého titulu na jednotlivých pobočkách ráda ověřila i ve večerních hodinách. Nejde-li o výrazně žádaný titul, je pravděpobnost, že knížku na určité pobočce najdu i druhý den, poměrně vysoká. Taková je má dlouhodobá zkušenost jako častého a pravidelného návštěvníka knihovny… S pozdravem Eva B.

Eva B. – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den! Věřte, že se rozhodně nesnažíme čtenáře "vehnat" do placené služby. Otázka komunikace na webu a nastavení komunikačního rozhraní je vždy ošidná. Když je informací málo, někdo je (právem) postrádá; když je informací moc, někdo se v nich (právem) přestává orientovat a nerozumí tomu, co se po něm chce. Sbíráme teď podněty a zpětnou vazbu a zohledníme ji v příští verzi – která se dá očekávat v řádu několika týdnů. Informace o dostupnosti svazků se v nějaké podobě zřejmě vrátí, zpětná vazba od uživatelů je v tomto případě celkem čitelná.

otázka byla zodpovězena 13. 03. 2012 v  17:09

OTÁZKA:
Z připomínek ke článku "Rezervace-služba pro vaše pohodlí z 17.2.2012" je zřejmé, že čtenáři mají z toho, co knihovnu čeká v příštím roce a v příštích letech, značné obavy a nějaká představa, jaká bude knihovna za 50 let, je vůbec nezajímá. Co čtenáře konkrétně zajímá, je obsahem právě těchto připomínek. Otázka je, zda vůbec a kdy se někdo z odpovědných pracovníků MK nad těmito připomínkami zamyslí a především na vebu knihovny konkrétně vyjádří.

LIKO

ODPOVĚĎ:

Knihovna samozřejmě všechny připomínky čtenářů na své služby sbírá a vyhodnocuje a zamýšlí se. Reakce knihovny se objevují průběžně. Ke čtenářům se snažíme být maximálně otevření, dát jim možnost zeptat se, vyjádřit názor. Dokladem toho je i tento rozhovor. Otázek se sešlo tolik, že je dnes nestačím všechny zodpovědět, ale pokusím se tak učinit během zítřka. Děkuji všem za otázky, těším se zítra nashledanou a přeji hezký den.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  11:25

OTÁZKA:
Dobrý den, zajímalo by mne proč Městská knihovna v Praze používá protektorátní označování měny Kr /eine Krone/ místo současného Kč /Koruna česká/? jaký je váš vztah k fašismu a nacismu? Není to náhodou protizákonné? Jedná se o štítky na ukládacích boxech s označením 5 Kr, vypadají celkem nově nebo se mýlím a jsou z let 1939–1945? Děkuji PK.

Pavel Klvaňa – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. Prosím, pošlete nám mail, kde jste tento překlep našel. Úmysl v tom jistě žádný není.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:58

OTÁZKA:
Dobrý deň! Po zrušení blokácií som zastihol množstvo negatívnych reakcií na toto rozhodnutie. Nový systém rezervácií sotva zlepšil služby ponúkané knihovnou, práve naopak, web sa stal menej prehľadným, čas strávený vyhľadaním knihy sa predĺžil, a celkovo sa pre čitateľov znížila šanca dostať sa ku konkrétnej knihe bez zvyšovania svojich nákladov. Zaujímalo by ma teda, či plánujete vyhovieť nespokojnej verejnosti alebo sa zachováte tak, že napriek podnetom službu blokácií nebudete plánovať opäť zaviesť? Pokiaľ nie, vyjadrujem svoju ľútosť nad vašou činnosťou, ktorou propagujete zlepšenie služieb pre občanov, v konečnom dôsledku im ale hádžete polená pod nohy. Čitateľ Maroš Cuník

CUNIKM

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, většina veřejnosti je naopak s touto službou spokojena velmi. Chápu, že někteří uživatelé, kteří masivně využívali bezplatné blokace nejsou štastni z té desetikoruny, všichni ostatní je ale do té doby "sponzorovali" To asi nebylo fér, ne?

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:57

OTÁZKA:
Dobrý den, pane řediteli! Za nejhorší změnu od 1. března považuji nemožnost zjištění v oh-line katalogu po uzavření poboček, kde je konkrétně hledaná kniha přítomna k vypůjčení. Opravdu není možné, aby se dala kniha rezervovat do prvního dne v kmenové pobočce v případě, že pobočka je již v dané chvíli zavřená (např. později večer, kdy většina pracujících čtenářů si knihy vybírá)? Systém by kdykoliv nabídl seznam poboček s konkrétní přítomnou knihou, akorát by se místo tlačítka „Dnes“ objevilo tlačítko „Zítra“ nebo tlačítko s prvním kalendářním datem, kdy bude pobočka otevřena (toto je v možnostech průměrného programátora udělat). Toto opatřeni umožní zjistit, v jaké pobočce je kniha přítomna kdykoliv a nejen v otvírací době, jak je tomu nyní. Vlastně by to nahradilo zrušenou blokaci, ač tomu můžeme říkat „rezervace do prvního dne“. Pochopitelně bych uvítal, kdyby tato služba byla zpoplatněna menší částkou (alespoň poloviční od běžné rezervace), protože kniha bude ležet na regále jen minimální dobu. V případě, že si jí čtenář nevyzvedne v uvedeném termínu (tedy do prvního dne otevření pobočky), automaticky se rezervace prodlouží na pět dní s plnou cenou. Prosím o zvážení tohoto či podobného řešení, protože největší nectností změn je skutečnost, že po uzavření poboček se nedá zjistit, kde jaká kniha je přítomna k vypůjčení.

PAVGEM

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, viz odpovědi výše.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:56

OTÁZKA:
Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, jestli Vás Vaše práce baví? Kolik je vlastníků karty Městské knihovny v Praze a kolik z nich ji asi opravdu využívá?

Kamila Houšková – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, děkuji, ano – práce v MKP mě moc baví. Bavila mě i v době, kdy jsem nebyl ředitelem (blíží se dvacáté výročí mého nástupu do knihovny), baví mě i nadále.

Aktivních uživatelů průkazky je skoro dvěstě tisíc, těch neaktivních se pár najde zejména mezi dětmi do 15 let. Mezi dospělými minimum.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:55

OTÁZKA:
Dobrý den. Jsem naprosto zděšena změnami, které knihovnu "postihly" od 1.3.2012. Respektive postihly nás, čtenáře. Všimla jsem si, že je nás mnoho, co vzpomínáme na bezplatné blokace. Chápu, že se knihovna musí chovat ekonomicky, potřebuje peníze jako všichni, a tedy když platí člověka, který jde do regálu vyhledat knihu a odložit jí stranou, potřebuje ho zaplatit a tedy i čtenář, který tuto službu využívá, by za ní měl zaplatit. Jenom se mi nezdá úměrné, platit za ni stejně, jako za službu, při které si nechám knihu dovézt přes celou Prahu a bude na mě na jiné pobočce čekat 5 dní (o pět dní déle tedy navíc znemožním dalšímu čtenáři případné půjčení). Převoz taky bude nějakou dobu trvat, takže o zrychlení systému, kterým se nás knihovníci snaží uchlácholit, mám své pochybnosti. Navíc, současný systém nemožnosti se mimo provozní dobu knihovny informovat o tom, kde je právě kniha přítomná na regále, se mi zdá přímo jako výsměch všem čtenářům knihovny. V současné době rozvoje informačních technologií je toto omezování neuvěřitelné. Komu vlastně má sloužit? Z hlediska tvorby stránek je jistě snazší tam existující informaci ponechat, než ji omezovat na provozní dobu. Jako mnoho jiných čtenářů, nemám čas knihy hledat v pracovní době. Na druhou stranu většinou potřebuju knihu hned a ráda si pro ni na libovolnou pobočku dojedu, místo toho, abych čekala, až mi ji někam přivezou, protože nevím kam si pro ni zajet. Takže zkráceně moje otázky: 1. Kdy se na web vrátí informace o dostupnosti knih na pobočce bez omezení na její provozní dobu a proč se tak po deseti dnech stížností čtenářů již nestalo? 2. Jak dlouho bude trvat, než mi zarezervovanou knihu (přítomnou na regále v jiné pobočce) dovezou na mnou vybranou pobočku? 3. Co můžeme jako čtenáři knihovny udělat pro to, aby se alespoň v nějaké formě (třeba ne úplně bezplatné, ale za jiný poplatek než 10Kč) navrátily "blokace nebo rezervace" (říkejme tomu jak-koli), kdy si pro knihu dojedu na pobočku kde právě je, jen potřebuju mít jistotu, že si ji během mé, třeba hodinové cesty, někdo neodnese. Oproti rezervaci na vybrané pobočce tím přece knihovně ušetřím náklady spojené s převozem knihy a taky ušetřím pěti denní lhůtu na čekání na knihu plus nějaké další dny nutné na převoz. Děkuji za odpovědi. Borovská

DABORKA

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, prosím, neděste se, není to tak hrozné :-)

1. Připomínky čtenářů vyhodnocujeme a řešíme. Určitě budeme informační rozhraní této služby v návaznosti na připomínky upravovat.

2. Záleží na tom, odkud a kam. Na velké pobočky se jezdí častěji, než na malé a to v určitém rozvozovém vzorci. Takže ani mezi knihovnou A a B není jedno, jestli to bude z A do B nebo z B do A – pokud se třeba do A jezdí v úterý a do B ve čtvrtek, tak z A do B by to mohlo být za dva dny, obráceně zhruba za týden. Mezi dvěma malými pobočkami až dva týdny.

3. Cena 10 Kč se snižovat nebude, odpovídá nákladům. Pro mnoho čtenářů překvapivě nejsou náklady na vyhledání knížky, která v knihovně je, o mnoho nižší, než náklady na odchycení rezervace při vracení a následný převoz na jinou pobočku. Je to dáno množstvím úkonů a tím, kdy je třeba je vykonat.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:53

OTÁZKA:
Nezpůsobuje možnost vracet knihy do libovolné pobočky trochu zmatků? Jinak konstatuji, že služby MLK jsou vynikající S pozdravem M. Fuka

Miroslav Fuka – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Děkujeme za vlídná slova uznání. A ne – zmatky nám to nezpůsobuje.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:48

OTÁZKA:
Mám v oblibě nejvýš tak 3 knihovny. Bylo by možno KOSMAS změnit tak, abych si mohl předem nastavit jednu či dvě knihovny a pak vyhledávat jen v jejich fondu? Děkuji M. Fuka

Miroslav Fuka – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

KOSMASe nemáme, asi myslíte KONIÁŠe :-) Výsledek hledání můžete omezit jen na "své" tři knihovny, jenom to nemůžete udělat předem. Ale připadá mi lépe podívat se na celkový výsledek a pak jej teprve odfiltrovat na to, co je zrovna k dispozici tam, kam většinou chodím. Už proto, že cokoliv si tam mohu nechat dovézt – za pouhou desetikorunu. I malá pobočka tak může být místem, kde najdete vše.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:44

OTÁZKA:
Dobrý den, slyšela jsem, že od března má být zrušen v knihovnách internet, je to pravda? Děkuji za odpověď.

Petra Pavlištová – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

V MKP určitě Internet zrušen nebude. To, co se objevilo v médiích je rozhodnutí Ministerstva vnitra ČR odpojit (takřka ze dne na den) několik tisíc knihoven od infrastruktury veřejné správy, přes kterou byly tyto knihovny na Internet napojeny. Pokud k tomu opravdu dojde (jednání se stále vedou), pak to pro některé malé knihovny může být likvidační. Pro nás to likvidační nebude, ale další rána do rozpočtu ano. Ale Internet neodstřihneme, to mohu slíbit.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:41

OTÁZKA:
Dobrý den, zrušením blokací a nemožností dohledat knihy mimo otvírací dobu došlo k významnému omezení služeb knihovny. Dovoz knihy na pobočku je výborná služba. Nerozumím však tomu, proč ji místo těch kdo ji využívají, mají platit jiní čtenáři v povinných rezervacích knih přítomných na pobocče. Prosím o vysvětlení. P. Folková

Folková – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. K omezení služeb nedošlo, jen jedna služba, která byla kdysi zavedena v rámci pilotního provozu jako bezplatná, byla konečně zpoplatněna.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:38

OTÁZKA:
Dobrý den, 1. omezujete kvůli škrtům i nákupy knih? 2. jak fungují vztahy s nakladateli? Vnímají vás jako nepřítele, nebo spolupracují a dají vám třeba i množstevní slevu? Díky a držím palce, Radek Bezvoda

Radek Bezvoda – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den.

Ad 1 – ano, nákupy byly významně omezeny. Snažíme se to řešit, mimo jiné na to reagujeme projektem "Dejme knihám další šanci" – viz: http://www.mlp­.cz/…dalsi-sanci/

Ad 2 – Jak kdo :-) Ale většinou nás vnímají především jako významného zákazníka. A množstevní ceny máme velmi zajímavé, odpovídající tomu, jak významný jsme zákazník. Nicméně s některými nakladateli děláme a připravujeme i zajímavé projekty v oblasti elektronických služeb.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:36

OTÁZKA:
Hlavne předem poděkování za skvěle odvedeny rok 2011. Mám par dotazu, proc se nedají půjčit skvělá hudebni DVD, Blu Ray domu proc jsou nejake zajimavé tituly pouze pro prezencni půjčení neda se koupit dva tituly jeden pro prezencni a druhy pro absencni půjčení, moc díky za zrušeni blokaci udělaly jste me ohromnou starost (radost) jak si projít krasnou procházku po knihovnách doufám ze vám 10 Kč za rezervace (blokace) pomohou k nákupu knih ktere miluji a rád si je půjčují. Jsem vášnivý fanda me knihovničky a rád tam chodím každy den než jdu do práce . Abych si šel pro rezervace a zajimavé ctenicko. Doufám ze rok 2012 bude stejny jako roky předešlé a nic nás nezastaví ani neschopnost par tupců a nevzdelanych anebo vzdělaných ale nechapavych politiku nebo jak to napsat kteří nepochopí ze knihovna je dar od pana boha a ze je radost číst a prohlížet knihu je potěšeni pro zármoucenecene srdíčko vasniveho čtenáře. Přeji vám pane řediteli hlavne zdravi, moc peněz jak pro vás tak pro vaše zaměstnance a pobočky ktere potrebuji hlavne duševní pohodu aby z ni odcházel čtenář s plným batohem dobrých knih, CD, DVD. Zdravi čtenář Vojta Chudláský

Vojtěch Chudláský – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Děkujeme za vlídná slova. Omezení některých dokumentů na užití v knihovně je pravděpodobně (neuvedl jste konkrétní titul) otázkou licenčních podmínek. Na rozdíl od knih nemá v případě audiovizuálních děl knihovna zákonnou licenci na půjčování čtenářům domů a musí dojednávat individuální licence s nakladateli a distributory.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:33

OTÁZKA:
Dobry den Knihovna je ma velmi oblibena instituce a v mnohem ji chvalim kudy chodim. Co ale chvalit nemohu (a nejsem sam), jsou zmeny na webu mlp.cz. Jak lonske, tak ty z pocatku letosniho brezna. Namatkou – kdyz zpoplatnene blokace (ta zmena nic jineho neznamena), proc pro ctenare nepohodlnym zpusobem ? A kdyz uz to opravdu musi byt, proc zastupce knihovny sverepe presvedcuje ctenare, ze jsou to zmeny pro jejich pohodli? Na zaklade vasich vystoupeni v mediich mam o Vasem usudku vysoke mineni, takze by me zajimal Vas nazor a vysvetleni. Dekuji ctenar

Ctenar – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, děkuji za Vaše vlídná slova vůči mé osobě, pokusím se vysoké mínění si nezkazit. Ale nevím, nevím – já si totiž myslím také, že nová služba je pro čtenáře jednodušší i pohodlnější. Ano, není zadarmo z důvodů, které jsem výše rozebíral. Ale jinak nabízí vše, co "staré" blokace a navíc další možnosti, které snadno využije i ten, kdo se (na rozdíl od našich nejvěrnějších čtenářů) v nabídce knihovny neorientuje až tak dobře. Prostě jenom na webu zadá co chce a kam to chce. Toť vše, dál se staráme my.

Co se týče webu – na změnu zaznívají různé názory. Přechod od starého k novému webu kritizuje část našich nejvěrnějších čtenářů, kteří se za ta léta mechanismy knihovny dokonale naučili a často znali funkce webu lépe, než někteří kolegové :-) Pro většinu čtenářů byl ale starý web nesrozumitelný a špatně se v něm orientovali. Ti všichni změnu uvítali a užití webu potěšitelně narůstá. Chápu, že by ideální bylo udržovat dvě verze – "odbornou" a "laickou", ale na to nemáme síly ani peníze. Takže přednost dostala (výrazná) většina.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:30

OTÁZKA:
Dobrý den, jistě jste zaregistroval řadu kritických kometnářů ke zrušení blokací. Můj dotaz tedy zní, zda alespoň uvažujete, zda by knihovna tuto službu opět zavedla? Děkuji za odpověď.

LUCIUS7

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, službu poskytujeme i nadále a dokonce lepší. Jen už není bezplatná. Viz odpovědi výše.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:24

OTÁZKA:
Zamyslíte se jako ředitel nad tím, jak vrátit možnost bezplatných blokací knih zpět, tak, aby byla efektivní pro obě strany? Bezplatná blokace platná pro den blokace, s tím, že si čtenář musí dojet na pobočku, kde se kniha fyzicky nachází. V případě, že čtenář si blokovanou knihu ten den nevyzvedne, automaticky(po­vinně) se překlopí do systému rezervace, kdy bude čekat na čtenáře na té samé pobočce(čili kam si musí čtenář dojet) 4 dny a která bude zpoplatněna 10Kč tj. stejným poplatkem jako 5-denní rezervace. Čtenáři, kteří využívali možnost blokací (pro potřeby porovnávání textů v růz.knihách, tj. najednou si běžně vypůjčovali více knih i na stejné téma) a čtenáři, kteří nemají možnost se zdržovat v knihovně, protože pospíchají z práce k péči o malé děti nebo naopak staré rodiče apod. by tak opět mohli vaše služby plně využívat! Práce knihovníků nepřijde vniveč, protože když blokace zůstane nevyzvednuta, automaticky se překlopí do placené rezervace, s tím, že kniha bude čekat na čtenáře tam, kde ji blokoval, čili knihovna nebude mít další náklady na manipulaci s knihou a převážení knihy.

Blanka Smrčková – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Zamýšleli jsme se přesně nad tímto návrhem velmi důkladně. Byl to jeden z modelů, které odborný tým podrobně rozebíral. Byl zamítnut z několika technických důvodů a v neposlední řadě i z důvodů ekonomických. Považujeme individuální objednávku předpřipraveného balíčku knih za nadstandard, který nechceme masivně dotovat na úkor základních služeb knihovny – v době, kdy pro nedostatek prostředků musíme zavírat pobočky.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:23

OTÁZKA:
Zrušení bezplatných blokací pro mě velmi omezí způsob, jak jsem dříve knihovnu jako veřejnou službu využívala. Píšete, že blokace využívalo pouze 8% čtenářů. Otázka: Pro kolik procent čtenářů jste tedy pořizovali váš nový předražený web? Ti čtenáři, kdo používají web knihovny, totiž blokaci využívali!

Blanka Smrčková – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Náš nový – nikoliv předražený – web využívá většina našich čtenářů. A tento podíl neustále narůstá a služby, které touto cestou nabízíme jsou čím dál populárnější a využívanější. Blokace ovšem využívala jen malá část uživatelů webu, zato řada čtenářů je zneužívala – viz má odpověď výše.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:20

OTÁZKA:
Staráte se o prevenci krádeží fondu? Mám dojem, že odnést knihu v tašce či pod kabátem je snadné… výjimkou je třeba pobočka v Ústřední, tam to pípá. Ale mnohde jinde… :(

Tomas – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Staráme. Za krádež v naší knihovně už byl jeden pachatel odsouzen i k nepodmíněnému trestu odnětí svobody. Za to riziko asi kradení knížek opravdu nestojí.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:17

OTÁZKA:
Nevrátíte nám systém blokací, jak jsme byli zvyklí? Jen ten nám dovolil poznat, zdali je kniha/CD opravdu na pobočce tak, jak píše počítač. Dnes jsem si našel exemplář, který měl být na pobočce, kterou jsem měl po cestě z města. Tam ale CD neměli! Prostě už asi týden ho tam nemají, nejspíš to měl některý z kolegů doma anebo to bylo ukradeno. Kdybych si zadal blokaci, věděl bych, že tam titul nemají a nešel zbytečně. Takhle se tam do toho hledání zapojily dvě knihovnice a moc se divily, že to tam nemají… Děkuji. D

Tomas – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Viz výše uvedené odpovědi. Jinak znovu chci ujistit, že službu nadále poskytujeme, jen už ne zadarmo. Pokud si zadáte na zmíněné CD rezervaci – bude vše fungovat jako doposud – pokud je na místě, dostanete za chvíli informaci, že na Vás čeká. Pokud není na místě, dopravíme Vám ho tam z jiné pobočky, pokud nikde není, odchytneme jej při vracení čtenářem, který si ho půjčil před Vámi. A dovozeme na Vámi vybranou pobočku. To vše dohromady za deset korun a po pár jednoduchých kliknutí na webu.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:16

OTÁZKA:
Uvital bych vrácení neplaceých blokací. Platit za jednu knihu 10 korun je pro studentu a duchodce dost ZATEZUJICI.

Edgardo Enrique Díaz – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Rozumím Vám, ale o zpoplatnění blokací (a jejich spojení s rezervacemi) je trvalé. Viz moje odpověď výše. I za deset korun je to pravděpodobně služba, která je mezi kulturními a vzdělávacími možnostmi svojí cenou zcela mimořádná. Patnáct knížek dovezeme co nejrychleji každému na jakoukoliv ze čtyřiceti poboček MKP za cenu jednoho lístku do kina.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:13

OTÁZKA:
Dobrý den, vyzvednutí knihy na mnou vybranou pobočku se mi líbí. Zároveň se přidávám k těm, kterým chybí služba blokace. Je horší orientace v tom, jestli je kniha na pobočce, než si pro vybranou knihu dojedu, už není možná vypůjčka, jelikož si mezitím půjčil někdo jiný. Můj dotaz – bude obnovena služba blokace?

Nováková Anna – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Ne, bezplatné blokace neobnovíme. Blokace byly kdysi zavedeny v pilotním režimu bezplatně a čtenáři je velmi přivítali. Část čtenářů je začala považovat za natolik samozřejmé, že jim ani nepřišlo divné knihu si zablokovat a pak bez dalšího to nechat být – pro knížku si nepřijít, prostě to neřešili. V poslední době zůstávala takto nevyzvednuta zhruba třetina zadaných blokací. To je opravdu drahý a zcela zbytečný výkon. A proto jsme po několika letech přikročili k tomu, že tato služba již bezplatnou nebude. Spojili jsme dvě dřívější služby – blokace a rezervace – do jedné a přidali k tomu službu novou – dovezení na vybranou pobočku. A tak máme univerzální snadno pochopitelnou službu – řekněte si co chcete a kam to chcete. To vše za deset korun českých, což je samozřejmě cena i nadále dotovaná. Shrnuto – o blokace ani rezervace čtenáři nepřišli, jen přišli o čím dále častěji zneužívanou bezplatnost těchto blokací, která nám už přerůstala přes hlavu a rozpočet. Na oplátku dostávají novou zásadní službu, která i z nejmenší pobočky MKP dělá bránu k více než dvěma milionům knihovních jednotek ve fondu.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:10

OTÁZKA:
Dobrý den, zajímalo by mě, proč už přes internet nemohu vidět, kolik výtisků nějaké knihy je na pobočce a zda je kniha na regále nebo ve skladu? Byly zrušeny bezplatné blokace, takže bych si šla knihu vypújčit do pobočky, kde je více výtisků. A nesdělujte mi prosím, že si knihu mohu za poplatek rezervovat s dovozem. Děkuji Nováková

LIZINA

ODPOVĚĎ:

Ta informace byla občas zavádějící – knížka totiž mohla být v tu chvíli v rukách jiného čtenáře, jen si ji ještě nevypůjčil. Obecně se snažíme rozhraní našich služeb co nejvíce zjednodušit tak, aby bylo přístupné všem, tedy i těm, kdo jej nepoužívají obden. Nicméně informační rozhraní této služby dále ladíme – mimo jiné i podle ohlasů a požadavků uživatelů.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:03

OTÁZKA:
1.Myslíte,že nová provozní doba je opravdu pro čtenáře efektivní. 2.Jsou biblioboxy opravdu vhodný způsob vracení knih?Vracela jsem knihy do biblioboxu a při dunění při každé vložené,či spíše hozené knize do temna mi nebylo nejlépe. 3.Jak jste schopni konkurovat eknihám ,když na trh byla uvedena další ečtečka s překladyZ cizích jazyků a to i novinek.

Jitka Hráská – neregistrovaný uživatel

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. 1. Ano. Otevření knihoven (alespoň těch větších) i v pondělí byl dlouhodobě vyjadřovaný požadavek, který vycházel ze všech průzkumů jako nejčastější. Minulé pondělí už byla v Ústřední knihovně skoro tisícovka lidí – čtenáři si na novou možnost rádi a rychle přivykli.

2. Jistě je lépe, když čtenář vrací knihu "do ruky". Bibliobox ovšem je služba navíc, pro ty, kteří nestihnou knihu vrátit v otvíracích hodinách. Je to služba celosvětově běžná, ani v ČR zdaleka nejsme jediná knihovna, která ji využívá. Žádné zprávy o zdevastovaných knihách nejsou – po více než dvou letech provozu v Dejvicích a roce na Opatově.

3. Zatím se to daří – v roce 2011 jsme po pěti letech opět překonali hranici 7 000 000 výpůjček :-) Jinak vývoj e-knih samozřejmě sledujeme a připravujeme spoustu zajímavých projektů.

otázka byla zodpovězena 12. 03. 2012 v  10:00


Související stránky

Najít v knihovně
  • přetáhnout tlačítko na lištu záložek prohlížeče
  • označit vybrané slovo na jakékoliv prohlížené internetové stránce
  • kliknout na odkaz "Najít v knihovně" na liště záložek prohlížeče
  • automatické vyhledání knížek k tématu v katalogu knihovny

Přihlaste se

Neznáte heslo? SSL přihl. zapnuto

Vyhledávání

| en