Je tomu sto let, kdy mladí umělci a literáti z různých zemí otevřeli v únoru roku 1916 v Curychu kabaret Voltaire. Založení tohoto kabaretu, jehož jméno mělo symbolizovat svobodu ducha, se považuje za počátek hnutí dada, uměleckého hnutí, které se významně zapsalo do dějin moderního umění.
Vznik Dadaismu
Dadaismus našel svůj projev v literatuře, ve výtvarném umění
i v divadle. Mezi jeho hlavní představitele patří francouzský básník
rumunského původu Tristan
Tzara, němečtí básníci a spisovatelé Hugo Ball, Richard
Huelsenbeck a Walter Mehring,
dále francouzský malíř a básník Francis
Picabia, Philippe
Soupault – básník a spisovatel francouzského původu a
německo-francouzský sochař a malíř Hans
Arp. Za předchůdce dadaistů je všeobecně považován slavný německý
básník Christian
Morgenstern, který byl mistrem slovních hříček často seskupených do
vizuálních obrazů. Dadaismus, dnes pokládaný za umělecký směr, byl brán
spíše jako způsob života. Na rozdíl od uměleckých a literárních
směrů, které mu předcházely, se těšil široké mezinárodní podpoře, a
to přesto, že za ním nestála žádná pevná organizace.
Není zcela jasné, jak název dada vznikl. Údajně tehdy jeden
z umělců otevřel francouzsko-německý slovník a nůž zabodl do
náhodného výrazu – „dada”, což je ve francouzštině dětský výraz
pro houpacího koně. Náhoda se stala ostatně jedním
z hlavních principů dadaismu. Dalšími jsou provokace, absurdita, humor
a uvolnění fantazie. Umělci nebrali v úvahu logiku, morálku ani
konvence. Snažili se vytvářet provokativní antiumění a odmítali každý
estetický systém. Dadaisté v čele s Tristanem
Tzarou protestovali proti zažitým buržoazním konvencím a
nesmyslné válce. Soudobý svět chápali jako neuspořádaný chaos a
pokoušeli se změnit vše, co bylo v praktickém životě považováno za
nedotknutelné. Byli přesvědčeni, že i náhodně vytvořené dílo
může být stejně krásné jako to promyšlené a technicky zvládnuté.
Dobře vystihuje podstatu tohoto uměleckého směru první kapitola knihy D. Elgara
Dadaismus:
Ve svém druhém vydání, které se objevilo v prosinci 1919,
položil berlínský časopis „Der Dada“ čtenářům otázku „Co je
dada?“ a zároveň naznačil řadu možných i nemožných odpovědí
sahajících od „umění“ k „protipožárnímu pojištění“.
Dotazník byl ukončen další otázkou: „Nebo to není vůbec nic, jinými
slovy všechno?“ Bylo to právě toto hodnocení, odmítající se jakkoli se
vázat, které nejvíce odpovídalo cílům a duchu dada. Formulace naráží
především na protiklady, které dadaisté s velkým potěšením
propagovali.
Konec dadaismu
Kolem roku 1923 se dadaistické hnutí postupně transformovalo
v surrealismus, jelikož mnoho autorů, kteří se hnutí účastnili,
pokládalo dadaismus za nedostačující. Platí to především pro
významného básníka a teoretika André
Bretona, který se účastnil hnutí dada v Paříži. Breton se od
něj posléze distancoval a stal se zakladatelem jednoho
z nejpodstatnějších kulturních hnutí moderní doby: surrealismu.
André Breton je také společně s Philippem Soupaultem autorem zřejmě
vůbec prvních tzv. automatických textů, které vyšly v knize
Magnetická pole v roce 1919. Magnetická pole datem sice
spadají ještě do dadaistického období, ale jsou všeobecně považovány za
vůbec první literární projev surrealismu. Od roku 2014 existuje tato legendární
kniha také v českém překladu od básníka Petra
Krále.
Rovněž i sám Tristan Tzara se po období dlouholeté
nevraživosti vůči surrealismu k němu připojil kolem roku 1930.
Dadaismus na scéně
Dadaismus byl především hnutím básníků a výtvarníků. Jeho
specifickým projevem ale byla scénická akce nejrůznějšího druhu:
anarchistická pódiová vystoupení, divadelní představení či performance,
jak by se řeklo dnes. Cílem dadaistů bylo především šokovat tehdejší
měšťáckou společnost. První místem pro prezentaci tvorby dadaistů se
stal, jak už bylo řečeno, curyšský Cabaret Voltaire.
Během kabaretních večerů se střídala hudba, tanec, recitace
i skeče. Dadaisté podobně jako futuristé vystupovali
v simultánních akcích, ve kterých se najednou sešlo větší
množství zpívajících, recitujících, křičících aktérů. Cílem
dadaistů nebylo nacházet nové cesty a možnosti umění či rozvíjet
tvůrčí potenciál zúčastněných, ale naopak všechno smysluplné, cíleně
zaměřené, promyšlené a pevně určené negovat nebo zesměšňovat.
Většina akcí měla podobu emocionálně vypjatých provokací, které
končily hromadným odchodem diváků, projevujících bouřlivý nesouhlas. Po
přesunu Tristana Tzary do Paříže v roce 1920 se
akce stávaly agresivnějšími a mluvilo se o nich jako
o společenském skandálu. Časem ale začaly ztrácet na umělecké
i divácké atraktivitě. Poslední dadaistický večer se konal
v červenci 1923.
Většina básníků, kteří se účastnili dadaistického hnutí, psala
také cosi na způsob básnických dramatických textů. Bylo by ale nesprávné
je nazývat přímo divadelními hrami,jednalo se spíše o básnické
texty psané dramatickou formou. K nejznámějším autorům hnutí dada,
kteří se této formě věnovali, patřil jeho zakladatel básník
Tristan Tzara, autor mnoha básnických sbírek, manifestů
(které v některých okamžicích vykazovaly dramatickou formu) a právě
třeba „divadelní hry“ Srdce na plyn, považované za
nejlepší dramatický text hnutí dada. K dadaistickým autorům bývá
řazen i francouzský spisovatel a básník Georges
Ribémont-Dessaignes, autor dramatických hříček Zizi Dada, Němý
kanár a Čínský císař.
Dadaismus v Čechách
Dadaismus se v Čechách jako samostatný směr neprosadil, a to ani
v literatuře, ani ve výtvarném umění. Myšlenky dadaismu nicméně
ovlivnily hlavní představitele Devětsilu,
která se stala střediskem české umělecké avantgardy dvacátých let (Karel
Teige, Jindřich
Štyrský). Dadaistickým postojem byl ovlivněn spisovatel Jaroslav
Hašek a ve svém raném tvůrčím období (ještě před účastí na
poetismu) rovněž básník František
Halas.
Dadaismus i přes krátkou existenci ovlivnil české divadelní
prostředí. Inspirace postupy a metodami tohoto uměleckého směru je
zřetelně čitelná v divadelní i dramatické tvorbě Jiřího
Voskovce a Jana
Wericha (např. hry Vest
Pocket Revue, Pěst na oko), Emila
Františka Buriana a Jiřího
Frejky, který v roce 1927 založil avantgardní divadlo nazvané
Divadlo Dada.
Překladu dadaistických básní, textů a manifestů se dlouhodobě věnoval
básník a překladatel Ludvík
Kundera, jehož Dada panoráma, které vyšlo ve Světové
literatuře z roku 1966, bylo vůbec prvním komplexnějším
přehledem tohoto hnutí v českém překladu. V současné době
také vyšly v Čechách překlady významných „skrytých dadaistů“
Arthura Cravana a Waltera
Sernera, po kterém je také pojmenována významná literární soutěž.
Dlouhodobě se dadaismem zabýval rovněž výtvarný teoretik Jindřich
Chalupecký. Jmenujme alespoň jeho knihu Úděl umělce
s podtitulem duchampovské meditace, věnované, jak už název napovídá
významné postavě Marcela
Duchampa.
Dadaismus ve výtvarném umění
Roku 1917 byla v Curychu otevřena první dadaistická
galerie, hnutí se poté rychle rozšířilo do dalších center
v Evropě (Berlín, Kolín, Hannover). Literáti a výtvarníci
v Curychu, Berlíně, Kolíně n. Rýnem, New Yorku, Paříži a dalších
městech byli v přímém kontaktu a poskytovali si příspěvky do svých
publikací. V lednu roku 1918 byl v Berlíně založen
Club Dada, k němuž patřili George
Grosz, Raoul Hausmann, John Hartfield a další. Na rozdíl od Curyšského
seskupení vyrůstalo z vlastní tradice a bylo více politicky
vyhraněné. Díla vytvořená umělci žijícími v Berlíně se
projevují ostře protiválečnými postoji. Mezi další významné
představitele dadaistického malířství patří Hans Arp, Max
Ernst, Marcel Duchamp, Georg Grosz a Kurt
Switters. Dadaisté objevili nové tvůrčí metody, jako jsou koláže,
tvorba objektů ready-made a object trouvé (ve francouzštině
nalezený objekt). Poslední jmenované techniky jsou založeny na principu
rozložení předmětu na kousky a jeho složení do něčeho neobvyklého,
nečekaného a nelogického. Tyto techniky inspirovaly i umělce
z jiných oborů, např. filmaře, reklamní grafiky, typografy nebo
fotografy.
TIP!Artotéka na
Opatově vlastní řadu monografií umělců ovlivněných dadaismem, studie
českých i zahraničních teoretiků i vlastní autorské spisy
jednotlivých umělců. POZOR Knihy si můžete pohodlně rezervovat
na kteroukoli naši pobočku!
Vzácné knihy o dadaismu ve fondu Vzácných tisků
Naše knihovna se může chlubit několika vzácnými knihami
o dadaismu, které jinde ve veřejných knihovnách v naší republice
nenajdete. Je to především Dada Almanach,
který vydal Richard von Huelsenbeck v Berlíně v roce 1920. Obsahuje
zásadní dadaistické texty Tristana Tzary, Waltera Mehringa, Richarda von
Huelsenbecka Hugo Balla, Francise Picabii a dalších dnes už pozapomenutých
autorů. Pozoruhodný je i manifest dadaismu Septe
manifestes Dada od Tristana Tzary s ilustracemi Francise Picabii,
který vyšel v Paříži v roce 1924 jen ve
300 číslovaných výtiscích. Obě knihy získala naše knihovna do
svého fondu ve stejném roce, ve kterém vyšly. Od Georga Grosze, významného
německého satirika, který patřil ke berlínským dadaistům, máme ve fondu
kresby z roku 1928 ke scénografické výpravě Haškových osudů dobrého
vojáka Švejka pro Piscatorovo divadlo v Berlíně. Kniha se jmenuje Hintergrund a
najdete ji v Oddělení vzácných
tisků.
Jana Kozáková ve spolupráci s Danou Jarou a Hanou
Fišerovou