Video
13. 5. 2021, WEBREDAKTOR

Proč lidé věří mýtům a jak se mýty postupem času proměňují? Proč dnešní společnost s obtížemi zápasí s hoaxy a teoriemi spiknutí? Na tato témata se zaměřili religionisté v trojdílném cyklu Jana A. Kozáka Proč lidé věří mýtům a v debatě o konspiračních teoriích.

Nestihli jste online přednášku nebo autorské čtení? Nevadí! Jednotlivé záznamy budeme zveřejňovat v našich novinkách.

Mýtus jako hádanka

Jeden ze základních pilířů moderního světa spočívá ve vyvracení tradičních mýtů v konfrontaci s vědeckým názorem. Náboženské představy však evidentně nemizí a na mnohé působí s nezměněnou intenzitou. V prvním díle cyklu si položíme otázku: co je to vlastně mýtus? Proč lidé přicházejí se stejnými motivy a principy v různých časech a místech světa (sebeobětování, bratrovražda, potopa světa, zabití draka, konec věcí)? Podle religionisty Jana A. Kozáka se náš život zjevně neodehrává pouze v empirickém světě ale i v jakési symbolické soustavě tvořené souborem všech dohodnutých termínů, zvyků a institucí. A právě kostru této mřížky, pro každého z nás, podle něj tvoří mytologie.

PŘEDNÁŠKU SI PUSŤTE ZDE >>>

Mýtus jako zrcadlo

Ve druhém díle se podíváme na to, jak mýty fungují a jak jim můžeme rozumět. Snaha o projasňující výklad mýtů je starý jako lidstvo samo. Pokusy hledat v mytologii skryté významy a dohledávat její historický základ nacházíme již v Antice. Moderní věda pak probádala vliv mýtu v oblasti psychologie, politologie či sociologie. Religionista Jan A. Kozák jednotlivé cesty oceňuje ale současně upozorňuje na naivitu spojenou s hledáním definitivní odpovědi po podstatě mýtu. Každá generace věřících i badatelů je zjevně oslovována jinou fasetou a mýtus se tak jeví především jako prostředek k zrcadlení jejich vlastních hodnot.

PŘEDNÁŠKU SI PUSŤTE ZDE >>>

Mýtus dnes

Mýty podle religionisty Jana A. Kozáka nezmizely, ale jen se proměnily. Studium historie a jiných kultur nás upozorňuje hlavně na to, že fungující mýtus se jeví být identický s realitou. Proto je viditelný pouze z odstupu (např. časového) a pro řadového aktéra je nezřetelný. Rituální jednání pak najdeme např. nejen v alternativní spiritualitě ale i ve sféře nákupního chování většinové společnosti, popkultuře či politice.

PŘEDNÁŠKU SI PUSŤTE ZDE >>>

Mohlo by vás zajímat