Vybíráme
2. 5. 2025, superadmin

Gamebooková únikovka Dreamlike jako prostředek a skvělá pomůcka k mediálnímu vzdělávání.

Od 19. do 30. května 2025 budou probíhat Týdny mediálního vzdělávání, které pořádá Jeden svět na školách s cílem rozvíjet mediální gramotnost a posilovat kritické myšlení žáků a studentů. Týdny jsou zaměřeny na vzdělavatele, kteří se věnují mediálnímu vzdělávání (tedy nejen na učitele ale třeba i knihovníky) a chtějí načerpat inspiraci k realizaci aktivit a získat nové materiály do výuky. Jak hravě může takový materiál vypadat, ilustruje např. desková hra Dreamlike.

Co se skrývá pod Dreamlike?

Dreamlike je desková hra, která vznikla jako jeden z výstupů projektu Mediální gramotnost v knihovnách 2023: Rok první realizovaného v rámci grantového programu VISK1 Ministerstva kultury ČR. Stojí za ní spolupráce týmu studentů oboru Nových médií Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK s Městskou knihovnou v Praze.

Dreamlike je gamebooková únikovka zasazená do prostředí futuristické knihovny. Text gamebooku spolu s hracími kartami provází hráče příběhem, ve kterém se snaží odhalit, jak se do knihovny dostal a najít z ní cestu ven. Postup příběhem záleží na rozhodnutích, které musí hráči dělat na základě získaných informací a vlastního rozumu či intuice. Tím se hra snaží hráčům zábavnou formou přiblížit přístupy práce s informacemi a potřebu kritického pohledu. Jednotlivé herní úseky jsou inspirované metodickou koncepcí 5 klíčových otázek mediální gramotnosti od JSNS (co, jak, kdo, komu, proč). A vedle mediální gramotnosti v sobě hra obsahuje také téma umělé inteligence a mix popkulturních a filozofických odkazů, se kterými se dá dále pracovat.


Deskovka Dreamlike

Hru je možné hrát v 1 či 2 hráčích, ale také ve větší skupině – podle toho, na co je při hraní hry kladen důraz. Hraní v jednom hráči posiluje schopnost samostatně kriticky uvažovat a rozhodovat se, čtení gamebooku ve dvou lidech pro změnu přináší možnost zvažování dvou různých pohledů na situaci a nutí najít společnou shodu k dalšímu postupu v příběhu. Hra ve větší skupině je zase příležitostí pro kolektivní setkání a otevírá možnost angažované diskuze. Skupinové varianty navíc podporují schopnost čtení nahlas, se kterým se po absolvování základní školy již tak často nesetkáváme. Odhadovaná doba hraní hry je 30–60 minut (ale je třeba počítat, že s větším počtem hráčů se potřebný čas k dohrání hry obvykle prodlužuje). Hra je určena pro starší děti, dospívající a dospělé. Můžete ji hrát v tištěné podobě (gamebook + karty) nebo online na webu a na začátku roku 2025 vyšla také jako e-kniha!

Kde hru najdete?


Web doknihovny.eu

Hra je volně dostupná na webu doknihovny.eu, který vznikl k tématu mediální gramotnosti v knihovnách a jsou na něm umístěny propagační materiály (plakáty k tisku, grafické prvky pro soc. sítě a generátor plakátů k tématu) připravené pro knihovny. Hru zde najdete ke stažení a následnému tisku (spolu s návodem k jejímu sestavení) nebo si ji můžete zahrát online. Pro knihovníky je připravena i metodika. Hra je volně dostupná k nekomerčnímu užití – můžete ji tedy zařadit do svého knihovního fondu a umožnit čtenářům, aby si ji ve vaší knihovně zahráli nebo uspořádat ke hře cílenou akci zaměřenou např. na rozvoj čtenářské, informační či mediální gramotnosti.

Nyní je navíc hra pro všechny hráče dostupná také v podobě e-knihy, kterou vydala Městská knihovna v Praze na začátku roku 2025 a najdete ji zde v katalogu.

Díky svému tematickému zaměření a interaktivitě má hra skvělý potenciál stát se dobrou pomůckou při realizaci akcí a lekcí zaměřených na téma mediální výchovy. A věrní fanoušci gamebooků hru ocení v každém případě, ostatně neváhejte a vyzkoušejte si ji sami!

Připravila Tereza Schützová.

Mohlo by vás zajímat

Vybrané pobočky Městské knihovny v Praze připravily vlastní program pro veřejnost. Podrobnosti zjistíte kliknutím na odkaz. Akce jsou zdarma.

Tip! Plakátová výstava „Mediální gramotnost se vyplatí“ a „Pět klíčových otázek“ probíhá od 19 do 30. května 2025 na Rajská zahrada, Školská a Vikova.