
Vyhlašujeme třetí ročník literární soutěže s AI.
Městská knihovna v Praze a Ústav formální a aplikované lingvistiky MFF UK vyhlašují třetí ročník literární soutěže. Vyhlášení výsledků proběhne v rámci akce Dny AI v listopadu 2025.
Představte si svého ideálního spisovatele. Kdo to je? Jaký má styl? Jak vypadá jeho svět? A co by napsal? Ve třetím ročníku literární soutěže s AI chceme zkoumat, jak vytvořená osobnost fiktivního autora ovlivňuje podobu výsledného textu. Jak na to?
1) Vytvořte fiktivní osobnost spisovatele. Můžete ho
vymyslet úplně sami nebo ve spolupráci s AI. Popis vytvořte tak
podrobný, jak uznáte za vhodné.
2) Generujte povídku: Použijte popis osobnosti autora jako
klíčovou součást promptu při generování povídky pomocí AI. Váš text
by měl odrážet osobnost tohoto fiktivního spisovatele – jeho styl, témata
i unikátní pohled na svět. K povídce připojte jeden odstavec
s autorským medailonkem, který uvidí i porotci.
Podrobná pravidla:
- Do soutěže přijímáme povídky v českém nebo v anglickém jazyce vytvořené s pomocí AI (ChatGPT, Copilot, Gemini, Claude a další). Povídky, které přijdou v angličtině, přeložíme do češtiny pomocí překladače Deepl bez další redakční úpravy.
- Konkrétní žánr ponecháváme na vás (detektivka, scifi, romance atd.) – důležité je, aby odpovídal osobnosti vašeho fiktivního autora.
- Maximální rozsah povídky jsou 3 normostrany (5 400 znaků včetně mezer) + autorský medialonek vašeho fiktivního autora v maximimálním rozsahu 1000 znaků včetně mezer
- Každý z účastníků může do soutěže poslat pouze jednu práci.
- Své příspěvky pošlete psané v textovém editoru (s příponou .doc nebo .docx).
- Soutěžní příspěvek musí mít dvě části – v jednom souboru bude samotná povídka s autorským medailonkem, ve druhém souboru technická dokumentace. Zde poprosíme o tyto údaje:
- Nakolik jste k tvorbě fiktivního autora použili AI (v procentech: 0% – kompletně vaše práce, 100% – autor je kompletně vygenerován)
- Nakolik se cítíte být autorem (spoluautorem) povídky? (v procentech: 0% – celé to napsalo AI, 99% – většina toho je moje dílo).
- Kolik toho víte o AI? (pracujete s ní běžně nebo jste to zkusili víceméně poprvé…)
- Jaké máte zkušenosti s psaním beletrie? (nikdy jste nic nepsali, jste spisovatelé…)
- Jaký model AI jste použili? (uveďte případně i verzi: např. GPT4o, Claude 3 sonet…)
- Jak se vám s AI pracovalo, co vás překvapilo, kde jste ji nedokázali pokořit?
- Kompletní přepis vaší komunikace s chatboty (pokud to model umožňuje, stačí odkaz nebo dokazy – jen konverzaci pak nesmíte smazat), nebo text zkopírujte a vložte do druhého souboru.
- Soutěžní práce odešlete na e-mail jarmila.kasparova@mlp.cz a do předmětu uveďte Z-AI-mavý spisovatel. Do emailu nezapomeňte uvést své jméno a příjmení.
- Zasláním soutěžního příspěvku účastníci udělují souhlas Městské knihovně v Praze k případné tiskové reprodukci ve sborníku, redakčním úpravám a zveřejnění díla na webových stránkách Městské knihovny v Praze a také k tomu, že technické informace můžeme podrobit dalšímu vědeckému zkoumání a výsledky případně zveřejnit. Uzávěrka soutěže: 31. 8. 2025
Výsledky budou vyhlášeny v rámci akce Dny AI.
Pár tipů navíc
Soutěž vyhlašujeme, abychom získali data pro některé naše hypotézy a ověřili si několik otázek. Kromě jiného nás například zajímá, jakým způsobem autoři s jazykovými modely pracují, jestli je rozdíl v použitém modelu a jaký je rozdíl, pokud texty vznikají v češtině nebo v angličtině. V tomto ročníku nás zajímá, jak moc v oblasti beletrie funguje přiřazování rolí a jak dokáže AI dodržovat svá vlastní pravidla. Navazujeme tak na výzkum, který jsme provedli s povídkami z předchozích ročníků (Přicházejí z-AI-mavé časy, Z-AI-mavý zločin)
Co nám předchozí ročníky naznačily? Zde je pár tipů, jak dosáhnout lepšího výsledku:
- Pracujte postupně. Jazykové modely nemají prostor pro přemýšlení – po zadání otázky ihned začnou odpověď psát. Nechte je tedy, aby měly prostor se zamyslet. Místo promptu „napiš mi povídku o tom, že vrahem je zahradník“ začněte „Pokud bys měl napsat povídku na téma „vrahem je zahradník“, jakým způsobem by bylo potřeba vystavit děj, aby byl pro čtenáře napínavý a aby do poslední chvíle netušil, kdo je pachatel?“ a teprve poté nechat jazykový model pracovat.
- Buďte v zadání konkrétní. Nepoužívejte prompt „napiš povídku o…“. Jazykový model v takovém případě většinou nabídne jen popis děje. Specifikujte v promptu, co chcete, aby povídka měla: „napiš povídku o… Ať je povídka ve stylu XYZ, používej ABC, dodržuj DEF, nezapomeň na GHI…“
- Vylepšujte text tak, aby vypadal jako skutečná povídka, a ne jen popis děje. V textu používejte dialogy (povídky bez dialogů skončily prakticky všechny na posledních místech), začněte příběh vyprávět tak, aby čtenáře vtáhnul (přeskočte zdlouhavý úvod a začněte rovnou na začátku akce, uprostřed akce nebo třeba dialogem), nebojte se navrhnout lepší pointu, než vymyslí téměř vždy moralistický a optimistický jazykový model.
- Redukujte opakování. Jazykové modely mají tendenci to samé říct několika větami, zejména pokud jde o konce povídek a morální ponaučení.
- Nepřistupujte k práci s konkrétní představou, jak má text přesně vypadat. Velmi pravděpodobně pak budete spíš zklamaní. Lepší formou spolupráce je nechat jazykovým modelům určitou volnost a místo „chci, abys napsal přesně XYZ“ pracujte ve stylu „z těch tří možností XYZ, které jsi navrhl, je nejlepší varianta X. Pokračuj dál v tomto duchu.“ Nebojte se stejnou otázku položit několikrát, dokud nenajdete možnost, se kterou budete spokojenější.
- Zároveň není naším cílem nahradit lidské spisovatele – zjišťujeme, kde jsou slepé uličky, ale i kde mohou jazykové modely pomoci k lepším výsledkům, a kde má smysl tento nástroj využívat a kde naopak nikoliv.