
Zažila pražská MHD zlé roky? Jaká je historie chirugie ve Vinohradské nemocnici? Tyto a další pragensijní novinky připravil Václav Drašnar.
Ve středu 2. září 1914, hodinu před půlnocí přijel na nádraží císaře Františka Josefa I. první vlak s raněnými vojáky. Do r. 1918 jich byly statisíce a všechny bylo třeba rozvézt po nemocnicích a tělocvičnách. Jak na takový nápor reagovala pražská doprava aj., se dozvíme v jednom z přírůstků ve fondu Oddělení pragensií.
Seznámíme se také s historií chirurgie ve Vinohradské nemocnici a s knihou se budeme moci vydat ke hrobům slavných osobností. Vážná témata zakončí optimistické dílo a medailonek legendárního „pragensijního“ rytce, grafika a autora známek, kterému věnujeme samostatný článek.
Tip! Půjčte si všechny novinky v katalogu. Nebo se můžete insiprovat naším výběrem.
Nové knihy v pragensiích
Pražská doprava a život občanský za 1. světové války

Válka zasáhla i do tramvajové dopravy: K novinkám ve vozovém parku se zařadily sanitní tramvaje, odvoz mrtvých na hřbitovy obstarával pohřební kolejový vůz. Jen v r. 1917 bylo z nádraží do nemocnic rozvezeno sanitními tramvajemi 74 491 raněných a mezi zařízeními 85 963 raněných. Bylo třeba zřídit odbočky z nádraží i k nemocnicím. Mobilizované vojáky musely nahradit ženy, a tak se v tramvajích objevily konduktérky a v ulicích čističky kolejí. Kniha seznamuje i s dalšími těžkostmi válečného provozu a běžného života Pražanů do vzniku ČSR a s poválečnou obnovou.
Dny, kdy pražské dopravě vládla voda

Další svízel nastala pražským dopravákům i občanům v srpnu r. 2002, kdy do života hlavního města zasáhla povodeň. Uvedená publikace obsahuje chronologický přehled událostí v r. 2002, jejich vliv na pražskou MHD a výpovědi dopraváků a techniků, kteří se podíleli na havarijním provozu i nápravě škod. Závěr publikace patří přehledu povodní, jejich vlivu na dopravu od středověku až po r. 2002, zmínkám o přerušeních dopravy za první světové války, těsně po ní a za Pražského povstání.
Historie chirurgie v nemocnici na Královských Vinohradech

Brožura pojednává o činnosti chirurgického oddělení od založení nemocnice v roce 1902 do počátku 21. století. Čtenáři se dozvědí o osobnostech lékařů, fungování ambulancí nebo perspektivách vývoje špičkového pracoviště.
Hasičský dům

Na Vinohradech najdeme na jednom místě hned tři architektonické skvosty: Dům zemědělské osvěty s Knihovnu Antonína Švehly, budovu Čsl. tabákové režie (dnes soud) a konečně Hasičský dům. Poslední budovu jako ústředí dobrovolných hasičů přibližuje uvedená publikace. Objekt zahrnoval i byty, kanceláře pro firmy, stravovací zařízení a divadelní sál.
Malý průvodce po hrobech velkých V.

Další díl průvodce po místech, kde jsou pohřbeny slavné osobnosti české kultury, sportu a politiky. Každé osobnosti je věnována jedna stránka s medailonkem, kresleným portrétem a fotografií místa posledního odpočinku.
140 let Prahy 7

Kniha představuje události i osobnosti z historie městské části. Mj. se dozvíme, jak se jezdilo první tramvají, kolikrát se přejmenovala ulice Milady Horákové, jaké se v Praze 7 vyráběly automobily, kolik zaplatily děti z centra, když si chtěly jít hrát na letenské rejdiště, a mnoho dalšího.
140 let Tělocvičné jednoty Sokol Libeň

Almanach k výročí významné pražské sokolské jednoty. Provádí čtenáře historií od vzniku libeňského Sokola až po dnešek a představuje činnost jednotlivých oddílů i kulturní aktivity. Nechybí portréty význačných osobností.
Muzeum města Prahy na Těšnově?

Publikace seznamuje s plánovaným projektem výstavby nové budovy, která by měla veřejnosti představit archeologické sbírky z Prahy. Nová budova je plánována na místě zaniklého nádraží na Těšnově. Architektonickým návrhům předcházejí kapitoly zaměřené na územní vývoj Těšnova a Florence.
Jiří Švengsbír – delineavit et sculpsit

Fond pragensií je doplňován i staršími tituly. To je případ uvedeného souboru devíti grafických listů legendárního grafika a rytce – autora poštovních známek. Představuje pražské veduty v originálním autorově symbolickém pojetí, které v průvodním textu objasňuje historik umění Mojmír Horyna.
Výběr a text Václav Drašnar, Oddělení pragensií.
Mohlo by vás zajímat
- 700 000 000 známek Jiřího Švengsbíra
- Foto v perexu: repro z knihy „Pražská doprava a život občanský za 1. světové války“.